LØRDAGSUNIVERSITETET: Foreldreskapets historie

Velkommen til Lørdagsuniversitetet!

Gratis - ingen påmelding

lørdag, 28. oktober 2023

Universitetet i Sørøst-Norge (USN)

Foredraget tar utgangspunkt i barndomsminner fra 1950-tallet og gir en beskrivelse av etterkrigstidas ukontrollerte og «frie» barndom. 1950-tallets foreldreskap blir også sammenholdt med vår tid da foreldre blant annet beskrives som «curlingforeldre» og «helikopterforeldre», altså foreldre som skjermer og overvåker barna. Hvorfor og hvordan har vår tids foreldreskap blitt så forskjellig fra 1950-tallets? Dette spørsmålet belyses i foredraget.

Ellen Schrumpf er professor i historie og har arbeidet spesielt med barndomshistorie, industrihistorie, kulturhistorie og lokal- og regionalhistorie. Hun ble doctor philos. i 1997 med avhandling om barnearbeid i norsk industri på 1800-tallet. Hun har ellers skrevet boka Barndomshistorie (2007), bind II av Porsgunn bys historie, og var redaktør og artikkelforfatter i verkt Telemarks historie (2014). Schrumpf er leder av forskergruppa Kulturarv i bruk.

Dette er et samarbeid mellom USN og Sandefjordbibliotekene.