Uglenes tale - foredrag ved Torgeir Wittersø Skancke

Samtale, debatt og foredrag
For alle

Hør foredrag med forfatteren av boka «Uglenes tale» på biblioteket i høst.

Arrangementet krever billett

tirsdag, 29. oktober

Kjøp billettLegg til i kalender

Hør foredrag med forfatteren av boka «Uglenes tale» på biblioteket i høst.

Uglene er blant naturens mest gåtefulle vesener. Du ser dem bare glimtvis, de er mystiske og de er symboler på visdom.

Journalist og fotograf Torgeir W. Skancke, forfatter av boka «Uglenes tale - Hva nattens vesener kan fortelle oss i naturkrisens tid» avslører gjerne noen av uglenes hemmeligheter.

Uglene kjemper nå for sin overlevelse. Halvparten av de norske ugleartene er i tilbakegang, og tre av dem er sterkt truet av utryddelse. Vår største ugle, hubroen, har f.eks gått tilbake med over 90 prosent i Sørøst-Norge. Hvorfor? Det enkle svaret: Vi ødelegger for mye natur.

Så hva kan vi gjøre for å redde uglene og resten av naturmangfoldet? Og hvordan kan du oppleve uglene selv? Kom til biblioteket, så får du kanskje noen av svarene

Torgeir W. Skancke (født 1968) er utdannet fotograf, og har arbeidet som journalist i 30 år. Skancke har vunnet Fagpressens journalistpris for kritisk og undersøkende journalistikk, og er fire ganger nominert til den samme prisen. Skancke har holdt 10 utstillinger, utgitt tre bøker, og er en aktiv foredragsholder.

Noen smakebiter: Visste du at uglene har en rekke «superegenskaper» som skiller den fra alle andre fugler?

· Lydløse: Har du noen gang sett ei ugle i flukt, har du antakelig blitt forbløffet – den har evnen til å bevege vingene uten at det menneskelige øret oppfatter en lyd.

· Superhørsel: Flere av ugleartene kan finne mus på lang avstand kun ved hjelp av hørselen. Lappugla kan f.eks beregne et byttedyrs nøyaktige posisjon når den jakter, ned til en halvmeter under snøen.

· Uglene «ser» det de hører: Forskerne har funnet ut at uglenes hørselsnerve er koblet til synssenteret i hjernen. Dermed kan uglene trolig få et visuelt bilde av det bekmørke landskapet de jakter i.

Du kan bla i boka her: www.naturogfritid.no/produkt/uglenes-tale

Billetter 100,- kjøpes på hjertnes.no

Relatert litteratur