Litteratur og fortelling

100 bøker før du er 6 år

Les bøker hjemme, og vinn fine lese-buttons fra biblioteket.

Bilde av bibliotekar som holder lesehefte

100 bøker før du er 6 år er en lesekampanje for barn og foreldre. Det består av et hefte med forslag til 100 bøker. Boktipsene er fordelt etter alder og inndelt i fire alderskategorier med egne farger. Når barnet har lest 25 bøker i en farge, er det bare å komme seg til biblioteket å få seg en fin lese-button. Og for de som klarer alle 100, venter det en ekte superleser-button!

Den første fargen i heftet passer fra null år, men det er selvfølgelig mulig å bli med om barnet ditt er eldre enn det. Det er bare å hoppe inn i den alderskategorien som passer best. Og når dere er ferdige med en bok, kan barnet fargelegge stjerner for å vise hvor godt de likte den. Det å snakke om bøkene man har lest, bidrar til å øke barnets læringsutbytte fra lesingen.

I heftet finnes det tips om bøker i alle sjangre, størrelser og vanskelighetsgrader. Noen er morsomme, noen triste og noen lærerike. Alle bøkene i heftet kan lånes på biblioteket. Vi håper at bøkene gir barna gode leseopplevelser og at de voksne sammen med barna kan oppdage nye, spennende bøker.

Hefter og premier kan hentes på biblioteket.