Kurs og læring

Ny i Norge

Er du ny i Norge? Her er noen bibliotektjenester og tips som kan være nyttig for deg!

Fire personer som sitter rundt en skjerm. Foto.

Er du ny i Norge og ønsker å lære deg norsk? Eller vil du lese bøker på ditt eget språk? Her er noen bibliotektjenester og nyttige tips som kan hjelpe deg på veien!

Bøker på ditt morsmål

På Sandefjordbibliotekene kan du låne både barn- og voksenbøker på flere språk. Vi har et godt utvalg av bøker på engelsk, tysk, fransk og spansk, men kan også låne bøker fra Det flerspråklige bibliotek. Dette biblioteket har bøker på 70 språk, så spør i skranken hvis du ønsker å låne bøker på ditt morsmål.

Savner du å lese aviser og tidsskrifter fra hjemlandet ditt? Med Bibliofil-appen og «Min side» på nettsiden, kan du få tilgang til PressReader hjemmefra – helt gratis! Logg deg inn i appen eller på mine sider, og trykk på digitale tjenester i menyen. Når du har gjort det så dukker det opp en knapp merket PressReader. Klikk deg inn på den, og du får tilgang i 7 dager.

Les og lytt til bøker på Verdensbiblioteket. Denne bibliotektjenesten tilbyr alle som bor i Norge gratis strømming av e-bøker og lydbøker på flere språk. For å få tilgang til innholdet må du først opprette en bruker. Å opprette en bruker er gratis, og krever bare at du har en gyldig e-postadresse.

Les eventyr sammen med barna dine. Lesekroken.no er gratis nettportal for barn med blant annet eventyr og barnesanger på 22 språk. Eventyrene er oversatt og innlest av tospråklige pedagoger. Alle som ønsker tilgang til portalen kan finne sitt lokale biblioteks publikumspassord.

Passord til ditt bibliotek.

Lær norsk på biblioteket

På Sandefjord bibliotek er det gratis språktrening hver mandag og tirsdag kl.11.00-13.00 (unntatt i skoleferier). Dette er i samarbeid med Sandefjord Frivilligsentralen. Om du vil ha mer informasjon ta kontakt via e-post: flyktningeguide@sandefjord.frivilligsentral.no.

Sandefjordbibliotekene har språkkurs med bøker, CD-er og annet materiale som du kan låne for å lære norsk.

Liste over språkkurs og lærebøker.

Sandefjord bibliotek har en egen hylle kalt "Lett å lese". Her er det lettleste bøker tilpasset voksne lesere.

Gratis språktrening på nett

Her får du en oversikt over gratis tjenester på nett hvor du kan lære norsk eller andre språk.

Duolingo – et språkkurs som er tilgjengelig på norsk med engelsk som støttespråk. Kan lastes ned som app på telefon/nettbrett, eller benyttes i nettleseren din.

Bildetema – en flerspråklig interaktiv billedordbok med bilder, tekst, lyd og animasjoner.

LEXIN – en online-ordbok, hvor du kan finne ord og uttrykk som er nyttige å kunne når man bor i Norge.

Loecsen – en nettside hvor du kan lære enkelt språk, inkludert norsk. Tjenesten er gratis, men inneholder noe reklame for nettstedet.

Vi snakker – her kan du øve på norsk vokabular og uttale med bilder. Dette er beregnet for nybegynnere, og er utviklet av Oslo Voksenopplæring Rosenhof med støtte av IMDI og Nordplus.

CALST (Computer Assisted Listening and Speaking Tutor) – øv på norsk uttale med utgangspunkt i ditt morsmål. På nivå A2. Siden er utviklet ved NTNU.

Om norsk grammatikk på polsk – Pierwsza pomoc z norweskiej gramatyki. Førstehjelp i norsk grammatikk.
Opprettet av Nocturnal Owl – en blogg om å lære norsk for polske.

Yrkesnorsk – øv på norsk for arbeidslivet. Mange oppgaver og videoer passer for egenlæring. Laget av Skien og Kragerø voksenopplæring.

Norsk for innvandrere – gratis kurs og andre ressurser laget av to norsklærere.

Memrise – se og lær muntlig samtalespråk. Velg blant mange språk. Memrise er utviklet med frivillig innsats for å gjøre språklæring gøy.

Learn Now – gratis norskkurs på nett. Innføring opp til nivå A2. Kurset er utviklet av NTNU og støttet av Vox (nå Kompetanse Norge).

Learn Now 2 – gratis kurs i helsenorsk på B1-nivå. Kurset er utviklet ved Institutt for språk og litteratur ved NTNU og støttet av Kompetanse Norge.

Goethe Institut – her finner du gratis øvelser i tysk.