Litteratur og fortelling

Skolebesøk

Bestill en bibliotekar som formidler bøker for klassen!

En hånd holder opp to bøker i et bibliotek. Foto.

Vi kommer gjerne på klassebesøk til skolen for å snakke om bøker! En bibliotekar bokprater og presenterer inntil 10 bøker. Vi tilpasser opplegget til de enkelte klassetrinn og besøket varer i 20-30 minutter per klasse. Bøkene blir igjen i klasserommet etter presentasjonen så elevene kan lese selv. Bestill klassebesøk i god tid (minst 3 uker i forveien) så vi kan sette av tiden, og avtale i forhold til eventuelle spesielle hensyn på skolen. Vi besøker gjerne flere klasser på samme dag, og kommer en eller flere bibliotekarer avhengig av hvor mange klasser som skal besøkes.

Dersom dere heller ønsker å komme på besøk til biblioteket med klassen er det også mulig, bare gi beskjed om dette i bestillingen.

Bibliotekbesøk i 1. klasse

Hver vår blir 1. klasse ved alle skolene invitert til biblioteket gjennom den kulturelle skolesekken (DKS). Ved dette besøket får de utdelt sitt eget lånekort, og vi har en liten lesestund. I tillegg lærer de om biblioteket, hva man kan gjøre her og hvilke regler som gjelder. Til slutt får de en omvisning i biblioteket, før de får finne 1-3 bøker de kan låne på sitt nye lånekort og får med seg hjem.