Dypdykk i musikkhistorien: Post-Rock

Musikk og konsert
Ungdom

Band som spiller på en scene i mørket. Foto.

Gratis - ingen påmelding

tir 20. februar

Sandefjord bibliotek - Arrangementshjørnet

Tidlig på 90-tallet var det grunge og britpop som regjerte radioens spillelister, men det var en annen sjanger som utviklet seg i det stille i samme periode, nemlig post-rock. Post-rocken var dominert av instrumentale partier, mange band var reint instrumentale, der blant annet rytmikk og gitarer ble brukt til å skape klanger og tekstur i musikken man vanligvis ikke forbandt med rock. Det er noe minimalistisk over mye av post-rocken der temaer og stemninger får utviklet seg over tid.

Tortoise, Mogwai, Sigur Ros, Godspeed You Black Emperor og Don Caballero er eksempler på viktige post-rock band, band som har noe til felles men samtidig er veldig forskjellige. Gjør deg klar til en særdeles stemningsfull dypdykk med garantert mye godlyd. Lese og lyttetips!

Dypdykk i musikkhistorien er et konsept der musikkbibliotekar Knut Tore Abrahamsen dykker ned i musikkhistorien for å finne skjulte skatter, og der tilhørerne får tips til fordypning gjennom bøker og musikk som finnes.