MC-krigen i Norge: Dødelig brorskap

Samtale, debatt og foredrag

Velkommen til et historisk tilbakeblikk, med utgangspunkt i journalist Øystein Millis nye bok!

Gratis - ingen påmelding

tirsdag, 12. desember 2023

Sandefjord bibliotek - Arrangementshjørnet

På begynnelsen av 90-tallet herjet et blodig, nådeløs og dødelig MC-krig i Norden, og Norge ble også hardt rammet: 15. juli 1996 ble det danske Bandidos-medlemmet Jan "Face" Krogh Jensen likvidert av en snikskytter under en kjøretur i Nedre Eiker. Et knapt år senere detonerte den til da største bomben på norsk jord i fredstid. Irene Bækkevold, som tilfeldigvis passerte Bandidos-bygget i Drammen på vei hjem fra en bursdagsfeiring hos kusinen på Konnerud, omkom da en bilbombe gikk av. Dagen etter vandret statsminister Thorbjørn Jagland gjennom gatene og proklamerte at "Disse satans drapsmenn skulle tas". Etter at politiets jakt gikk seg fast i 1998, fikk Sven Åge Rønning fra Sandefjord i oppdrag å lede et nytt forsøk på å løse saken. En intens etterforskning, som savnet sitt sidestykke med bruk av undercoveragenter, provokasjon, spaning og hundrevis av avhør, ga politiet nye spor. MC-miljøet, kjent for sin lojale taushet, var imidlertid en hard nøtt å knekke, men til slutt kom gjennombruddet - og det var Rønning selv som drev fram bombemannens tilståelse.

Den pensjonerte Kripos-førstebetjenten Sven Åge Rønning og forfatter og krimkommentator Øystein Milli i VG kommer til Sandefjord bibliotek for å fortelle sine historier. Milli ga i høst ut boken "Dødelig Brorskap - den norske MC-krigen" hvor hele historien om denne helt spesielle epoken i norsk historie brettes ut.

Boksalg og signering.