Verdensdagen for psykisk helse: Ingeborg Senneset

Samtale, debatt og foredrag
Ungdom

Ikke gå glipp av markering av Verdensdagen for psykisk helse med selveste Ingeborg Senneset!

Gratis - ingen påmelding

torsdag, 10. oktober

Sandefjord bibliotek - Arrangementshjørnet

Sandefjord bibliotek ønsker velkommen til markering av Verdensdagen for psykisk helse! Årets hovedforedrag er med sykepleier og journalist Ingeborg Senneset.

Program for kvelden:

18:00 - personlig foredrag med Preben Aspelund
18:30 - foredrag og AMA (ask me anything) med journalist og samfunnsdebattant Ingeborg Senneset
19:20 - utdeling av årets Åpenhetspris!
19:30 - musikalsk innslag ved Marie Lemme

Konferansier: Frøydis Tveita

Foredraget til Senneset tar utgangspunkt i boka Ordbok for overlevelse. Her bruker Senneset sin historie til å belyse barndomskrenkelser, ungdomstid, psykiske lidelser, anoreksi og OCD, og det å komme ut av veien til uførhet, sykdom og død til å være sprell levende. Og det er i livet det virkelig blir utfordrende. Bedragersyndrom, utseendepress og stress, det kjenner alle på. Hvordan bry seg mindre om alt som trykker oss ned, og mer om det som faktisk betyr noe? Hva når man føler seg usikker eller verdiløs? Og hva er egentlig å være «sterk»?

Du kan sende Ingeborg spørsmål på forhånd på Instagram: @ingeborgsenneset. Alle får være anonyme med mindre du oppgir annet i meldingen. NB: Helsespørsmål må alltid tas med fastlege eller annet helsepersonell.

Foredraget er støttet av stiftelsen Fritt Ord.

Om Verdensdagen for psykisk helse:

Årets kampanje: Vi trenger å snakke mer sammen. #gi8minutter

I årets kampanje oppfordres du til å sette av 8 minutter hver dag til å ringe noen du bryr deg om. Det er enklere enn du tror, og betyr mer enn du aner.

Om Ingeborg Senneset:

Hun er utdannet sykepleier og har utgitt bestselgerne «Anorektisk» (Cappelen Damm 2017) og «Ordbok for overlevelse» (Egmont 2022). Hun jobber til daglig som journalist, og er ofte i TV, radio og podcaster som influenser og samfunnsdebattant. Kanalene med hundre tusen følgere benyttes til folkeopplysning og debatt. I tillegg er hun frivillig i ytringsfrihetsorganisasjonen Norsk PEN. Senneset har vært åpen om et liv med anoreksi og tre år som psykiatrisk pasient, men er for mange best kjent fra debatter om temaer som vaksinemotstand, monarki, antisemittisme, menneskerettsbrudd, antibiotikaresistens, psykiatri og ytringsfrihet. Hun har fått Årets Gullpenn under Vixen Awards, NTBs språkpris og Årets Mensapris, og vært nominert til blant annet årets sterke mening og Årets Ladejarl.

Relatert litteratur