Samlingen vår

Tilbud for skoler

Jobber du i skolen? Her er informasjon om besøk på biblioteket, bokprat, bokkasse med mer

Jente som leser en bok på et bibliotek. Foto.

Utlån av bøker og annet materiale

For å låne bøker må elevene må ha med lånekortet sitt, eller lærer må ha med skolens lånekort. Alternativt kan dere bestille bøker på forhånd over telefon eller ved epost. Hvis lånekort er mistet, eller dere ikke har eget kort på skolen lager vi gjerne nytt til dere. Husk legitimasjon! Barn under 15 år må komme i følge med en foresatt for å få nytt lånekort gratis.

Bokkasser

Vi setter gjerne sammen bokkasser til skolen din. Bokkasser er poser/kasser med bøker som dere kan hente, ferdig utlånt, på biblioteket og beholde i klasserommet i opp til 2 måneder.

Bokkasser kan bestilles på e-post eller telefon.
Andebu: andebubib@sandefjord.kommune.no / 33 43 81 28
Sandefjord: bibliotek@sandefjord.kommune.no / 33 41 67 60
Stokke: stokkebib@sandefjord.kommune.no / 33 29 52 20

Inkluder informasjon om aldersgruppe, antall bøker, når dere vil hente den og om dere har noen ønsker om hva den skal inneholde. Jo mer informasjon dere gir oss, jo bedre tilpasset er bøkene.

Bokkasser plukkes etter kapasitet, så husk å bestill i god tid i forveien så vi har tid til å finne de beste bøkene til dere! Dere henter og leverer bokkassene selv, bøkene står ferdig utlånt til henting på avtalt dato.

Besøk i klassen

Vi kommer gjerne på klassebesøk til skolen for å snakke om bøker! En bibliotekar bokprater og presenterer inntil 10 bøker. Vi tilpasser opplegget til de enkelte klassetrinn og besøket varer i 20-30 minutter per klasse. Bøkene blir igjen i klasserommet etter presentasjonen så elevene kan lese selv. Bestill klassebesøk i god tid så vi kan sette av tiden, og avtale i forhold til eventuelle spesielle hensyn på skolen.

Bibliotekbesøk i 1. klasse

Hver vår blir 1. klasse ved alle skolene invitert til biblioteket gjennom den kulturelle skolesekken (DKS). Ved dette besøket får de utdelt sitt eget lånekort, i tillegg til at de får informasjon om og omvisning i biblioteket. Vi har også en liten lesestund med barna, før de får låne med seg bøker hjem.

Arrangement

Følg med på bibliotekenes facebooksider for aktuelle arrangement for barn i skolealder!

Andebu biblioteks facebookside

Sandefjord biblioteks facebookside

Stokke biblioteks facebookside

Ungdomsrommet på Sandefjord bibliotek

I første etasje på Sandefjord bibliotek har vi et eget rom for ungdom i alderen 13-19 år. Her finner du bøker på norsk og engelsk, spillkonsoll (obs! må ha lånekort) og utstillinger med bøker spesielt rettet mot denne aldersgruppen. Her er det også ulike typer sitteplasser for både avslapping og studier.

Biblioteket har ofte arrangement spesielt rettet mot ungdom. Disse finner du mer informasjon på facebook, men vi anbefaler også spesielt å følge med på instagramkontoen sandefjordbib_ung, som er spesielt rettet mot aldersgruppen 13-19 år.