Rom og utstyr

Tilbud for studenter

Er du student? Da har vi ulike tjenester og tilbud som kan hjelpe deg i studietiden

En person som sitter å skriver notater på papir. Foto.

Studieplasser

Alle tre bibliotekene har leseplasser rundt om i lokalet, både til enkeltpersoner og grupper. Dette er ikke stille leseplasser, så du må regne med noe støy.

Meråpent

Sandefjordbibliotekene er meråpne. Det vil si at du kan låse deg inn med lånekort og pinkode, og få tilgang til biblioteket kl.07.00-23.00 alle dager, hele året. For å få tilgang til meråpent bibliotek må du skrive under en meråpent-avtale ved personlig oppmøte på et av bibliotekene. Har du fått meråpent-tilgang på ett av bibliotekene, gjelder dette for de to andre også. Meråpent er kun for de 18 år og oppover.

Les reglene for bruk av meråpent-bibliotek.

Internett

Åpent, trådløst nettverk er gratis tilgjengelig på alle våre biblioteker.

Slik logger du på det trådløse nettverket:

• Koble til Sandefjord kommune gjest
  • Trykk «godta og koble til» på siden som kommer opp

Vi tilbyr også PC-er som er tilgjengelig for publikumet. Alle har Windows som operativsystem og har programvare for blant annet kontorfunksjoner (Word/Excel osv.) og Internett (Microsoft Edge).

Utskrift med Princh

Utskrift koster 3 kr per A4-side for både svart/hvitt og farge. Vi benytter utskriftsløsningen Princh, slik at du kan velge om du vil betale via nettet eller om du vil bestille utskriften og hente den i skranken i betjent tid. Betaler du med kort, kommer utskriften ut med én gang. Skal du betale med kontanter må du gå i skranken.

Hvis du vil skrive ut fra egen PC kan du gå innpå nettsiden: print.princh.com

Skriv inn printerens ID-nummer og last opp det du skal skrive ut. Hvis du skal skrive ut en nettside eller fra e-post må du enten lagre dette som PDF eller ta skjermbilde først. Så kan du velge om du skal skrive ut i farge, antall eksemplarer osv. Deretter betaler du med kort (Visa, Mastercard) eller bestiller utskrift i skranken.

Pensumbøker

Vi bestiller inn pensumbøker fra andre bibliotek. Dette kan innebære litt ventetid på grunn av eventuelle ventelister på eierbiblioteket, spesielt hvis det er den nyeste utgaven. Hvis du ønsker å motta boken kjappere, anbefaler vi å bestille en eldre utgave. Lånetiden er fire uker, men dersom ingen andre venter på boka, kan vi forlenge lånet.

Dersom du ønsker at vi skal bestille pensumbøker til deg, kan du sende en e-post til ditt lokale Sandefjordbibliotek. Listen må inneholde tittel, forfatter og utgave.

Andebu bibliotek: andebubib@sandefjord.kommune.no
Sandefjord bibliotek: bibliotek@sandefjord.kommune.no
Stokke bibliotek: stokkebib@sandefjord.kommune.no

Lenker til fagbiblioteker og andre nettressurser

Søk i fagbibliotekets samlinger for bøker, artikler, tidsskrifter og mer. Oria inneholder lenker til fulltekstmateriale. Søket kan utvides til andre universitets- og høgskolebibliotek ved å velge Norske fagbibliotek til venstre for søkeboksen. Husk at hvis du skal ha tilgang til elektroniske bøker, artikler og lignende når du ikke er på campus må du logge på med tilgang hjemmefra. Bruk påloggingsinformasjonen du har fått fra ditt studiested.

Helsebiblioteket.no gir gratis tilgang til fagprosedyrer, oppslagsverk, databaser, tidsskrifter og andre kunnskapsressurser for helsepersonell.

Idunn.no er Universitetsforlagets digitale plattform for fag- og forskningstidsskrifter og åpent tilgjengelige (open access) forskningsbøker. Her kan du søke og lese i over 40 000 kvalitetssikrede tidsskriftartikler og bokkapitler innenfor en rekke fagområder. Nye artikler, utgaver, tidsskrifter og bøker blir løpende lagt til. I Sandefjordbibliotekenes lokaler kan du få gratis tilgang til Idunn via de stasjonære PC-ene.

Kildekompasset.no viser hvordan du henviser riktig til kilder i oppgaven din, og hvordan du vurderer kvaliteten på en kilde.

Google Scholar er en gratis tilgjengelig søkemotor som indekserer fulltekst eller metadata for akademisk litteratur innen de fleste typer formater og på tvers av disipliner. Den ble lansert i 2004 og dekker de fleste akademiske tidsskriftartikler og bøker som er publisert på internett, særlig på engelsk og i tiden etter årtusenskiftet.

Project Gutenberg er et åpent og idealistisk initiativ for å digitalisere, arkivere, og distribuere eldre verk hvor opphavsretten ikke lengre er gjeldende.

Er du privatist og trenger hjelp til fordypningsoppgaven i norsk? Sølvberget bibliotek har laget en oversikt med emner de vet er populære og som egner seg til en fordypningsoppgave i norsk.

Klikk her for å få en oversikt over skoleressursene til Sølvberget.